چیدمان محیط اداری ،9ترفند ناب

سارا زنگنه، کارشـــناس ارشـــد معمــــاری به بــررسی عــــوامل تاثیرگذار در ارتقـــای تعاملات اجتماعی در محیط اداری،مبل اداری و دکوراسیون اداری و ارائه چند ترفند بدین منظور میپردازد: فضای اداری نیز مانند آدمها روح دارد؛ روحهای تیره یا روشن و چهرههای عبوس و غمناک یا شــــاد و خرم و قـــطعا میتوان گفت که میان روح بیشــتر فضاهای اداری  و کارکنان، نوعی کنـــش و واکنش و تعادل و توازن هـــست؛ یک حـــقیقت زنده باقی و جاودانه که در فضای اداری نمادی خاص و آرمانگرا برای مدیران و کارکنان  دارد و مفاهیـــم جای هـــمه چیز و حضورپذیری جمعی را میگیرد، چراکه دغدغهها در نظام اداری مساله بازگرداندن روحیه فعال کاربران است که لازمه  و ضرورت این امر مــهم در چینش فضای اداری نقش عمدهای در ایجاد ارتباطات ایفا  میکند. به هر حال کیفیت فضای محیط در تامین حضورپذیری افراد بسیار موثر است. از این رو به چند ترفند در چیدمان اداری اشاره میکنم.

 

1-تنوع مبلمان وسایل دکوری

فراهم آوردن شرایط ایجاد دسترسی، در محیط رسمی فضا، طراحی و چینش وسایل به گونهای باشد که بر اساس آن، کارمندان بتوانند با حرکت آسان در محیط به خدمات اداری از یک سو و به شبکه سلسله مراتبی حرکت، از سوی دیگر ارتباط داشته باشند. چیدمان محصولات  اداری باید به هماهنگی بین اجزإ و رنگ وسایل به کار برده در محیط توجه کرد ایجاد هماهنگی در بین اجزا محیط اداری علاوه بر زیبایی، از شلوغی آن میکاهد. ضمنا تنوع مبلمان وسایل دکوری اداری و سایز مبلمان را متفاوت در نظر بگیرید تا چشمان شما در محیط کار در حال گردش شوند.

 

2-چیدمان متقارن

نوع چیدمان متقارن برای فضاهای رسمی باعث سهولت دسترسی مراجعین و برقرار شدن ارتباط سریعتر و بهتر بین واحدهای مختلف این مجموعهها با یکدیگر است که در بهتر انجام شدن امور داخلی این مجموعهها نقش بسزایی دارد اما چیدمان غیرمتقارن به فضا حس خودمانی میدهد.

 بیشتر بخوانید:راهنمای انجام دکوراسیون اداری دفاتر

3-اجتماعپذیری و حیات جمعی

حیات جمعی فرصتی جهت رها شدن از تنشهای کاری روزمره، گذراندن اوقات فراغت، تعاملات اجتماعی و گردهمایی افراد و گروههای مختلف و بستری برای حضور، آزادی بیان و ابراز آنها در فضاست. حیات جمعی در فضاهای باز عمومی در گرو ترویج تعاملات اجتماعی، جذب افراد و گروههای مختلف، امنیت اجتماعی و در نتیجه ترغیب به افزایش تحمل گروههای مختلف در فضا جامعهپذیری بیشتر و ایجاد فضایی فعال و سرزنده است.

  

4-فضای باز

فضایی باز، ساده و بیآلایش مناسب است به صورتی که با حذف دیوارهای اتاق کار، کارکنان بتوانند بهتر ارتباط برقرار سازند. و سرپرست واحد نیز بتوانند فعالیتهای افراد را تحت نظارت خود در جهت دستیابی به هدفهای از پیش تعیین شده سازمان هماهنگ سازد.

  

5-فضای خصوصی یا خلوتگزینی

حریم، فضای شخصی هر فردی است که روابط اجتماعی را در سطوح و اشکال مختلف امکانپذیر میسازد و باعث احساس رضایت فرد از دفاتر کارش میشود. علاوه بر این بازدهی و روحیهپذیری و اثربخشی زیادی دارد و از طریق طراحی فیزیکی میتوان به آن دست یافت.

 

 بیشتر بخوانید :چرا رنگ در دکوراسیون اداری مهمتر از بقیه المانهاست ؟

6-تابلو

 دنیای بدون رنگ دنیای تاریکی و مرده است. رنگ حالات روحی و روانی و عاطفی انسان را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. رنگهای فانتزی مثل(بنفش، آبی فیروزهای، نقرهای و....) فارغ از اینکه جذاب و زیبایی خاص خودشان را دارند و حتیالامکان در یک برهه زمانی سخت پرطرفدار هم شوند، به مرور زمان شما را دلزده میکند و نتیجه دلزدگی چیزی نیست جز یک هزینه اساسی برای جایگزین کردن و طرح جدید! بدون شک یک پیشنهاد در این خصوص رنگ انتخابی رنگهای خنثی با ترکیب چوب روشن. تلفیق چوب یک آیتم لاکچری در دکوراسیون به حساب میآید. ترکیب و ارائه تلفیق رنگ احساس گرمای بیشتری به فضا میدهد.

 7-تابلو

یکی از مسایل مهم و اساسی در محیط اداری که باعث نشاط میشود، مجموعه آیتمهای دکوراتیو برای فضای اداری شامل تابلوهای نقاشی، پوسترهای طبیعت، گل گلدانهای طبیعی، آکواریوم و... است.

 8-محیطی برای استراحت

هدف طراحان محیط فیریکی، اصول و معیارهایی است که میتوان به سرزندگی، هویت، پویایی، سازگاری، تنوع، خوانایی و دسترسی اشاره کرد. تعاملات اجتماعی و تغییر فضا در خلال ساعات استراحت(نقش حضورپذیری) کافهها، کافی شاپها و دیگر پاتوقها در قلب یک اجتماع نقطه عطف کارکنان به حساب میآیند.یک کنسول در فضای پشت میز کار جای مناسبی برای کتابهای درحال مطالعه برای خواندنشان شما را ترغیب میکند.

 9-المان، تندیس در فضای اداری

برای خلق رویداد جدید و حیرتانگیز از نور و آب در طراحی دکوراسیون داخلی فضای اداری به کارگرفتن یک المان تندیس در فضاهای عمومی نمادی از سقوط آب به درون ژرفای نور زیبایی بصری خلاقانه، شرحی در ذات زندگی و نقش مهم زمان و حرکت را از طریق نور و آب به نمایش میگذارد.

<<آدینا پاسخی شایسته به سلیقه شما >>لطفا با کارشناسان بخش فروش ما با شماره 44620086در تماس باشید .نی شده است .

www.isfahanziba.ir/node/34718