نکاتی که باید در دکوراسیون اداری ، اتاق مدیریت عامل باید در نظر بگیرید.

 

 

امروز ،من قصد دارم در مورد یکی از مهمترین عوامل طراحی و دکوراسیون اداری ، یعنی چیدمان مبلمان اداری با شما صحبت کنم . هر قدر شما در خرید مبل اداری لوکس ،محصولات اداری مدرن یا کلاسیک دقت کرده باشید و بهترینهای اداری را نیز خرید کرده باشید بتنهایی نمیتواند تضمین کننده ، یک اتاق کار زیبا برای شما باشد . امروزه حتی بحثهایی مانند فنگ شویی و تاثیر محل اجسام بر سلامت انسان نیز در دکوراسیون اداری و دکوراسیون خانگی مطرح شده است .ما میخواهیم چند فوت کوزه گری در مورد چیدن مبلمان اداری اتاق مدیر عامل را برای شما رو کنیم .قبل از ورود به بحث ما فرض میکنیم که شما مسئله انتخاب مبلمان اداری مدرن و یا مبلمان اداری کلاسیک را حل کرده اید و همچنین استانداردهایی که برای خرید باید در نظر بگیرید در نظر گرفته اید و همچنین سایر نکاتی که باید قبل از خرید مبل اداری لوکس در نظر بگیرید . در غیر اینصورت حتما قبل از خواندن این مقاله، مقالاتمربوط به آنها را که در انتهای این مقاله آمده است را مطالعه نمایید

 

 

تاثیر نور و نور پردازی در چیدمان مبل اداری  :

 

 

احساس مسرت  بخش تابیدن  نور خورشید روی پوست تان را  تجربه کرده اید؟خورشید این سرچشمه گرما و زایش، نمادی از اعتماد و آرامش  است که در بسیاری از متون  قدیمی به عنوان مظهری ازقدرت و حتی خود خداوند بیان شده است. کمی به نقاشی های قدیمی دقت کنید، می بینید که برای نشان دادن قداست و پاکی بزرگان نوری پشت سر ایشان نقاشی شده که به موجب آن اعضای چهره افراد  به وضوح دیده نمی شود.
شما به محض دیدن این  تابلوها  با این ذهنیت و برداشت سریع  انسان  پاک سیرت را می شناسید و ناخودآگاه به او اعتماد می کنید. این سبک نور پردازی ریشه در نقاشی های قبل ازمیلاد دارد در این سبک از نقاشی برای نمایش قداست و پاکی از خورشید بسیار استفاده می شده و بعدها وارد نقاشی مدرن شده است.

 

 

 

 

 


1-اتاق مدیر عامل را با نورپردازی از سایر اتاقها متمایز کنید :

 

 


همان طور که شخص اول در یک تابلو با استفاده از نورپردازی قابل تشخیص است، در یک سازمان یا شرکت هم ، اتاق یک مدیر می تواند با پرهیز از هزینه های سرسام آور و فقط با یک نورپردازی ساده از سایر اتاق ها متمایز باشدروش اصولی نورپردازی برای مطالعه تابش نور از سمت چپ است و اگر شخص پشت به نور قرار بگیرد سایه خودش روی میز می افتد اما با توجه به تاثیر این نور از لحاظ بصری و روانی، می توان این مشکل را با استفاده از نورپردازی مناسب حل کرده و روی ایجاد عواملی برای جلب اعتماد ارباب رجوع تمرکز کرد. شاید شما به عنوان یک ناظر اصلا متوجه نباشید که دلیل اعتمادی که ناگهان به فرد پشت میز پیدا کرده اید چیست یا برخلاف آن چرا اینقدر عجله دارید از اتاق خارج شوید !
عوامل بصری یقینا  به طور ناخودآگاه باعث قضاوت فرد بیننده می شود. برای مثال ورود به فضایی روشن و باز حس آرامش و امنیت بیشتری به ما می دهد تا قرار گرفتن در یک فضای بسته و تیره. اگر دقت کرده باشید از این مسئله در برنامه های تلویزیونی نیز استفاده می شود. در برنامه هایی که پشت مجری یک پنجره قرار گرفته، درنتیجه فضای صحنه به بیننده حس اعتماد القا می کند، یک فواره در صحنه به بیننده حس پیروزی و یک اختلاف سطح رو به بالا به او حس پیشرفت و آینده نگری را منتقل می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

2-تعیین ایجادحس اقتدار مدیریت، حس صمیمت، یا حس اعتماد؟

 

 


در مرحله اول باید اهداف خود را از دکوراسیون اداری  تعیین کنید، این که می خواهید در بیننده چه حسی القا کنید؟! حس اقتدار مدیریت، حس صمیمت، یا حس اعتماد؟
برای یک مدیر فروش، جلب اعتماد مشتری مهم ترین عامل موفقیت اوست. مشتری با ورود به اتاق باید درک کند که می تواند به حرف های مدیر اطمینان داشته باشد، جدا از طرز برخورد و ظاهر مدیر، چیدمان مبلمان و جزئیات مربوط به آن، حتی مدل و سبک صندلی ها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. یک صندلی بلند و پرابهت به مشتری می گوید که با یک مدیر قدرتمند روبه روست که البته بدش نمی آید این قدرت را به رخ بکشد، در واقع این دکوراسیون اداری به شما می فهماند که مدیر، قواعد خاص خودش را دارد.
در معماری امروز سعی می شود، میز مدیریت  پشت به نور قرار بگیرد تا نخستین صحنه ای که به چشم مراجعه کننده می خورد نور باشد.این نور که از پشت سر مدیر می تابد به مشتری حس اعتماد داده و بحثی روشن و صادقانه مدیر را انتظار می کشد.

 

 

 

 

 

3-وجود درب اختصاصی برای ورود و خروج مدیر 

 

 

اتاق مدیر می تواند یک در خصوصی برای ورود و خروج خود او داشته باشد. این نحوه رفت وآمد مدیر از نظر روان شناسی بسیار مهم است. زیرا کارمندان و مراجعان این طور برداشت می کنند که مدیر همواره در اتاقش حضور دارد. این در، برای اتاق رئیس می تواند به یک اتاق خصوصی دیگر راه داشته باشد که او بتواند قبل از ملاقات با مهمانانش خود را مرتب کند و گاهی درصورت نیاز استراحت کند. این مسئله برای مطب پزشکان نیز صادق است.
فرض کنید در اتاق انتظار یک مطب دندان پزشکی هستید و می دانید دکتر هنوز نرسیده است، تحمل این انتظار همراه با درد دندان خیلی سخت تر از آن است که تصور کنید دکتر در مطب بوده و هر لحظه ممکن است انتظارتان پایان یابد. این قضیه برای خانه های مسکونی هم کاربرد دارد. اگر دید مهمان ها به محل ورود و خروج افراد خانه محدود نباشد، حریم خصوصی و حجاب ساکنان حفظ می شود. در این صورت اگر مهمان ها زودتر از یکی از اعضای خانه رسیدند، می توانند بدون اشراف به این موضوع منتظر بمانند. این قبیل ورودی ها و خروجی ها به اصطلاح شیطونک نامیده می شوند.

 

 

 

 

 


4-استفاده از مبلمان اداری کلاسیک در دل مدرن

 

 


سبک کلاسیک نسبت به سبک مدرن عظمت بیشتری دارد ولی سبک مدرن هم دارای ویژگیهای خودش است اگر دوست دارید احساس ابهت و عظمت اتاق مدیر به همه ارابا رجوعها دست دهد از سبک کلاسیک هم در دکوراسیون اداری اتاق مدیر و هم از مبلمان اداری کلاسیک برای تجهیز اتاق مدیریت استفاده کنید . در بعضی مواقع بهتر است تلفیقی از این دو را انجام دهید . برای متفاوت جلوه دادن  فضا ی اتاق نسبت به سایر قسمت ها، می توان از مصالحی متفاوت و با کیفیتی بالاتر استفاده کرد یا سبک این اتاق را به طور کلی تغییر داد. برای مثال در مجموعه ای مدرن می توان اتاق مدیریت را کلاسیک طراحی کرد.

 

 

5-روی ورودی اتاق مدیر تمرکز کنید :

 

 

به ورودی اتاق رئیس نیز باید توجه شود. این ورودی باید دعوت کننده باشد، دری که در یک حفره داخل دیوار قرار گرفته یا مصالح خاصی برای ساخت آن به کار رفته یا از نورپردازی ویژه ای در کناره های آن استفاده شده، می تواند یک ورودی متفاوت باشد. وقتی وارد اتاق می شوید قبل از هر چیز باید خود مدیر را پشت میزش ببینید، حال اینکه در بسیاری از دفاتر باید برای دیدن مدیر از کنار میز کنفرانس بگذرید تا بتوانید او را ببینید.
سلسله مراتب چیدمان اتاق مدیر باید به گونه ای باشد که مراجعان نخستین چیزی که می بینند میز مدیر باشد نه میز کنفرانس یا کتابخانه. برای پذیرایی خودمانی تر، یک نیم ست جلوی میز مدیریت  نیز گزینه ایده آلی است. میز کنفرانس هم بهتر است درصورت امکان به اتاقی در جوار اتاق مدیر منتقل شود یا در همان فضا کنار دیوار قرار گیرد. برای جدا سازی قسمت های مختلف اتاق می توان از دیوارهای جداکننده متحرک نیز استفاده کرد
میز کنفرانس که در کنار میز مدیرقرار دارد با نورپردازی ویژه خود این قسمت را از کل فضا جدا کرده است.
در کل دموکراسی و برابری حرف اول را می زند، پس عنصر اعتماد هم در فضایی ایجاد می شود که مدیرخود را با بقیه افراد برابر ببیند، هرچند دکوراسیون اداری تاثیر مهمی روی جلب اعتماد مراجعان دارد اما برای کارکنان یک شرکت برخورد خود مدیر حائز اهمیت است نه میز و صندلی اداری اتاقش!

 

 

6-استفاده از بهترین اتاق ساختمان بعنوان اتاق مدیریت عامل 

 

 

 برای اینکه اتاق مدیر را متفاوت نشان دهید می توانید از موقعیت اتاق در ساختمان هم استفاده کنید. بهتر است در بالاترین یا پایین ترین طبقه ساختمان باشد یا اینکه همه نقاط مجموعه با گرایش به مرکزیت به اتاق مدیر ختم شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 


چیدمان اتاق کار به سبک مدیران موفق

 

 

 بهطور حتم هیچکسی نیست که سر صبح وقتی برای شروع یک روز کاری از خواب بیدار میشود به پوشیدن لباس مناسب و تاثیر آن روی حال و هوای دیگران فکر نکند؛ اینکه لباس و آراستگی چطور وجهه او را جلوی اربابرجوع و کارمندان بالا میبرد یا پوشیدن یک کفش گرانقیمت یا حتی استفاده از یک عطر خاص چطور میتواند کارمندان اداره را تحت تاثیر قرار دهد

 

 

 

 

 

داستان اینجاست که این کارها فقط 50درصد قضیه را حل میکند و باقی ماجرا از جای دیگری تاثیر میگیرد؛ از اتاق و محل کارتان و از میز و لوازمی که بیتوجه به پیامهای خاصشان با کجسلیقگی روی آن چیدهاید. طراحان داخلی معتقدند اتاق کار هر کسی بازگوی شخصیت تجاری و اداری اوست. پس اگر میخواهید به موقعیت شغلی خوبی برسید، بهتر است به جای رسیدن به سر و وضعتان از اتاق کارتان شروع کنید. این وسط توصیههای مجله معروف فوربس - معروفترین مجله تجارت و بازرگانی دنیا- شاید برای داشتن ایدههای ساده اما کارآمد بد نباشد.

 

 


 

روی میزتان گلدان بگذارید

اصلا خجالت نکشید. به محض اینکه به عنوان کارمند یک اداره انتخاب شدید با خودتان گل و گلدان به سر کار ببرید. اصلا هم به این فکر نکنید که دیگران درباره شما چه قضاوتی میکنند. از قضا همین قضاوتی که شما از آن واهمه دارید، جلوی رئیس و بالادستیها پیغام خوبی دارد. شاید بهنظرتان برسد که دیگران میگویند شما دارید بار خودتان را میبندید اما رئیستان جور دیگری به این داستان نگاه میکند

 

 

 

 

 


دکور چیدن با گلها در محل کار به رئیس اداره اینطور القا میکند که شما از کارتان لذت میبرید و میخواهید برای مدتی طولانی این پست را در اختیار داشته باشید. استفاده از گلهای آپارتمانی در محل کار نه فقط به شادابی و طراوت محیط کمک میکند بلکه میتواند فضای خشک و رسمی آنجا را هم کمی صمیمانهتر نشان دهد. فقط یادتان باشد گلها باید همیشه شاداب باشند. گلدان خشکیده و پلاسیده گوشه اتاق بیشتر پیامی منفی به بیننده القا میکند

 

 


 صندلیها را یکدست کنید 

تا پیش از اینها محیط کار با هر رنگ و لعاب و طرح و نقشهای یک مشخصه مهم داشت؛ اینکه باید جای رئیس در محیط کار مشخص میشد. حالا این پررنگ کردن جایگاه رئیس در محیط کار یا با یک پارتیشنبندی خاص بود یا حتی گذاشتن یک صندلی لوکس و بزرگ پشت یک میز مجلل اما حالا دیگر این کارها کمی قدیمی شده و دیگر دنیای رئیس و کارمندی از بین رفته است

 

 

 

 

 


پس برای اینکه محیط کار بیشتر به دنیای امروز نزدیک  باشد بیخیال صندلیهای خاص برای نشان دادن جایگاه خودتان شوید. یک صندلی ارگونومیک که با فیزیک بدن شما همخوانی داشته باشد، این روزها بیشتر محیط کار را دلچسب میکند. پس برای اینکه فضای اداره را به روز کنید بین صندلی خودتان و کارمندها فرقی نگذارید. همه را یکدست اما ارگونومیک و خاص انتخاب کنید؛ اینطوری فضا صمیمانهتر هم به نظر میرسد و البته زیباتر

 

 


 روی دیوار و میز استیکر نچسبانید 

خیلی از کارمندان ادارهها دوست دارند خودشان را پرکار نشان دهند. آنها معمولا برای نشان دادن حجم فعالیتهای روزمرهشان نشانههای خاصی دارند؛ یکی زونکنها را روی هم سوار میکند و کنار دستش میگذارد و آن یکی روی صفحه مانیتور روبهرویش برچسب رنگی با نوشتههای یادآوری میچسباند. شاید برای خود شخص این ساماندهی عجیب کارها با چسباندن استیکرها مناسب باشد اما برای اربابرجوع و حتی رئیس اداره این مساله اصلا نشانه خوبی به حساب نمیآید

 

 

 

 

 


برچسبهای رنگی روی در و دیوار یعنی شما آدمی هستید که زیاد از عهده مدیریت کارها برنمیآیید؛ البته برچسبها لزوما نشاندهنده بینظمی شما نیست چراکه اگر آدم بینظمی بودید، هیچوقت از آنها استفاده نمیکردید. اما از آنجا که در طراحیهای اتاق کار امروزی بیشترین مساله روی بازخورد و واکنشها معطوف میشود، ممکن است چسباندن این برچسبها کمی ناخوشایند به نظر برسد. شاید بهتر باشد این برچسبها را در صفحه مانیتورتان - با برنامه استیکر ویندوز- داشته باشید تا روی در و دیوار اتاق کار

 

 


 یک ساعت یا تقویم مدرن کنار میز داشته باشید 

 روی میز کار یا کنار آن حتما یک ساعت و تقویم قرار دهید؛ آن هم در شکل و شمایلی به روز و مدرن و نه از مدلهای قدیمی و درب و داغانی که از ته انباری خانه پیدا کردهاید یا از وسایل کنار گذاشته منزل. داشتن یک ساعت رومیزی یا حتی دیواری مناسب در اتاق کار با شکل و شمایلی که بیشتر خودنمایی کند، میتواند یکی از راهکارهای القای درجه موفقیت شما به دیگران باشد

 

 

 

 

 


داشتن تقویم یا ساعت نشان میدهد که شما به وقت و زمان ارزش زیادی میدهید اما یادتان باشد هیچ چیزی نمیتواند در یک اداره به اندازه یک ساعت از کار افتاده یا تقویمی که آخرین برگ آن مال سه ماه پیش است به اربابرجوع احساس ناامنی دهد

 

 


یک عکس خانوادگی در دفترتان داشته باشید

در فضای محل کارتان حتما از یک قاب عکس کوچک با تصویری از خودتان یا خانوادهتان استفاده کنید. خیلی از ما از گذاشتن تصویر خانوادهمان در جلوی چشم دیگران ترس داریم. ما فقط این کار را در فیلمهای خارجی دیدهایم؛ تصویری از مادر و پدری خندان در کنار فرزندانشان اما هیچ وقت به این فکر نکردهایم که داشتن یک تصویر از خانواده خوشحال برای خوب شدن حال کارمند داستان ما نیست. آنها تصویر فامیل را روی میز میگذارند تا با چیدمان خاص عکسها به اربابرجوع حس راحتی و امنیت دهند

 

 

 

 

 


خودتان قضاوت کنید. دیدن تصویر خانواده یک آدم جدی سر کار واقعا یخ رابطه شما را باز نمیکند؟ این فقط یک طرف ماجراست. طراحان داخلی معتقدند داشتن یک تصویر خانوادگی خوشحال روی میز کار یا حتی روی دیوار به بیننده از حال و هوای شما خبر میدهد؛ اینکه شما یک رئیس مهربان هستید یا مرد خانواده و. . . همه از این عکسها برداشت میشود؛ البته یادتان باشد فقط یک عکس و یک قاب. اداره را به آلبوم خانوادگیتان تبدیل نکنید

 

 


ظرف شکلات همخوان با اتاق انتخاب کنید 

 روی میز کار حتما یک کاسه پر از شکلات داشته باشید یا همیشه روی میزتان ظرفی حتی کوچک از شیرینی قرار دهید؛ البته تازگیها خیلیها روی میز کنفرانس محل کارشان یک آشپزخانه واقعی راه میاندازند؛ بساط قهوه، شیر، شکر و بیسکویتهای رنگ به رنگ و حتی لیوانهای ردیف چیده شده و پارچ آب. شاید همه اینها برای یک پذیرایی مناسب باشد و دلخواه اما واقعیت این است که اربابرجوع به اتاق پذیرایی نیامده بلکه به اتاق کار پا گذاشته است

 

 

 

 

 


پس پذیرایی از مهمان را به مسوول این کار بسپارید و در نهایت فقط به داشتن یک ظرف شکلات همخوان با رنگ اتاق و دکوراسیون اکتفا کنید. داشتن ظرف شکلات هم فقط برای القای یک پیام است، نه پذیرایی؛ اینکه شما آدم برونگرایی هستید

 

 


 رنگ را متناسب با کارتان انتخاب کنید
 
از تاثیر رنگها در دفتر کار غافل نشوید. رنگها میتوانند منعکسکننده واقعیت شغلی شما باشند؛ مثلا اگر فعالیت تجاری دارید، رنگهای خنثی و ملایم مثل رنگ زرد کمرنگ یا کرم متمایل به سفید یا آبی روشن مناسب محل کارتان است یا اگر کار شما نیاز به خلاقیت داشته باشد مثل یک موسسه تبلیغاتی میتوانید از رنگهایی مثل نارنجی و سبز و آبی تیره استفاده کنید

 

 

 

 

 


بهطور کلی استفاده از رنگهای گرم مانند زرد و نارنجی با رنگهای روشن مثل طیفهای ملایمی از سبز، هم به بالا بردن سطح انرژی فضا و افزایش کارایی افراد کمک میکند و هم مانع کسالت آنها در ساعات پایانی روز میشود. یادتان باشد رنگها الزاما برای استفاده روی دیوار نیستند. مهم این است که رنگها با طیف هماهنگ انتخاب شده باشند

 

 


کمی بینظمی هم بد نیست 

 در طراحی اتاق کار مهمترین مساله پرهیز از بینظمی و شلختگی است. درواقع همه سعی و تلاش طراحان روی این است که میز کار یا فضای اتاق به نحوی چیده شود که هیچگونه آشفتگی در نظر اربابرجوع به چشم نیاید. برای همین لازم است لوازمی که بیشترین استفاده روزانه را دارند در نزدیکترین فاصله به کاربر باشند و لوازمی که معمولا با هم استفاده میشوند در کنار یکدیگر قرار گیرند تا استفاده از آنها راحتتر باشد اما مساله فقط اینها نیست

 

 

 

 

 


گاهی خیلی از ما برای پرهیز از شلوغی همه اسباب و لوازم مورد نیاز را داخل کشوهای میز میگذاریم به این خیال که میز خالی زیباتر و منظمتر است در حالی که داشتن یک میز خالی خیلی بدتر از یک میز شلوغ است. همیشه سعی کنید روی میز کار المانهایی برای خودتان داشته باشد؛ المانهایی که نشاندهنده سلیقه شما در دکور میز یا اتاقتان است؛ مثل لیوان خودکارهای رنگی یا چراغ مطالعهای خاص. روی دیوارهای اتاق هم باید این مساله رعایت شود. دیوارهای خالی اتاق کار را با تابلوهای خاص پر کنید؛  نه شلوغ مانند یک آتلیه و نه خالی مانند یک سالن برهوت

 

 

 سایر مقالات مرتبط که میتوانید در رابطه با این مقاله مطالعه کنید :

 

 

1-چگونه مبلمان اداری را بچینیم؟

 

 

2-دکوراسیون اداری دفتربامبلمان اداری کلاسیک یامدرن ؟

 

 

3-میز وصندلی استاندارداداری باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟

 

 

4-تاثیر محیط کار بر نشاط و شادابی

 

 

5بررسی تاثیر روانی رنگ و رنگ کاری بر دکوراسیون داخلی و مبلمان اداری

 

 

6-آشنایی با میزهای مدیریت مدرن

 

 

7-نکات قابل تامل در انتخاب میز مدیریت

 

 

 

 

 

 ارائه و خلاصه نویسی نوشته از: منصور نقی رازلیقی  

 

 

<<آدینا پاسخی شایسته به سلیقه شما >>لطفا با کارشناسان بخش فروش ما با شماره 44620086در تماس باشید .