جایگاه جهانی صنعت مبلمان اداری

با افزایش ادارات در سراسر جهان، تقاضای زیادی برای طراحی زیبا و منحصر به فرد این اماکن بهوجود آمده و در نتیجه صنعت مبلمان اداری به صورتی جداگانه در عرصه تجارت مبلمان جهان شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر نیز تقاضای زیادی برای محصولات آن در جهان وجود دارد. از سویی دیگر تنوع محصولات و ارائه طراحی و ترکیبات مدرن و جدید نیز از دلایل رشد صنعت   است که در سالهای اخیر از سوی تولیدکنندگان این صنعت انجام شده است.

 بزرگترین صادرکنندگان مبلمان اداری

تجارت محصولات  اداری در سالهای اخیر در کشورهای پیشرفته که درآمدهای بالایی داشتهاند، رشد بیشتری داشته است چین، آلمان، کانادا، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا و سوئد از صادرکنندگان اصلی محصولات مربوط به مبل اداری محسوب میشوند که 54درصد از صادرات این صنعت را به خود اختصاص دادهاند؛ اگرچه این حجم از صادرات هنوز هم قابل توجه است اما نسبت به حدود یک دهه قبل یعنی سال 2005 کاهش قابل توجهی یافته است؛ چراکه میزان صادرات در آن سال در کشورهای مذکور 72درصد بوده است، بنابراین میتوان گفت در سالهای اخیر کشورهایی با درآمد کمتر نیز وارد این صنعت شده و توانستند بخشی از صادرات جهانی آن را بر عهده بگیرند، بهطوریکه سهم کشورهای متوسط و کمدرآمد از صادراتافزایش یافته و از 28درصد به 46درصد رسیده است.

 

 

 

چشمانداز  صنعت مبلمان اداری تا 2020:

با توجه به تقاضای بالایی که در جامعه جهانی نسبت به مبلمانمحیطهای اداری وجود دارد و اهمیت دادن به طراحی و رنگبندی آنها، انتظار میرود در سالهای آینده رشد خوبی را درصنعت شاهد باشیم، بهطوریکه طبق آمارهای موجود بازار جهانی مبل اداری تا سال 2020 با نرخ رشد بیش از 5درصد به رشد خود ادامه خواهد داد.

 

 

 

 

از طرفی نگرانیهای مربوط به محیط زیست نیز به صنعت  وارد و باعث شده است حجم تقاضا برای محصولاتی که بیشترین سازگاری را با محیطزیست دارند بالاتر رود، بهطوریکه عده زیادی از تولیدکنندگان در پی یافتن فناوریهای سبز در زمینه تولید هستند. همچنین یکی دیگر از علل بالا رفتن تقاضا برای مبل اداری، افزایش کارآفرینی در سالهای اخیر است که بسیاری از محیطهای منازل را تبدیل به محیطهای کاری کرده است و فعالیتهای تجاری که در منازل صورت میگیرد، باعث شکل گرفتن ساختاری اداری در آنها شده و حجم تقاضا برای صنعت محصولات  اداری  را بالاتر بوده است.

 

حتما بخوانید :پروژه مبلمان اداری ،تجهیز شعبه پرداخت الکترونیک سامان کیش

 

 

 

 

 

صندلی اداری بیشترین سهم را در صنعت  دارد

همانگونه که گفته شد محصولات  اداری طیف متنوعی داشته و شامل کشوهای دیواری، فایلها، میز مدیریت ، میزهای کنفرانس، صندلی کارمندی ، پارتیشناداری  و... میشوند. طبق آمارهای گرفته شده بیشترین سهم این محصولات از آن صندلیهای اداری است، بهطوریکه که در سال 2015 یکسوم از این صنعت را به خود اختصاص داده بود و انتظار میرود که تا سال 2020 نیز به رهبری خود در این صنعت ادامه دهد، خصوصا افزایش فضاهای اداری و افزایش نوآوری در محصولات باعث در نظر گرفتن راحتی کارمندان با توجه به اصول ارگونومیک و راحتی استفاده از صندلیهای اداری شده است، بهگونهای که با کمترین میزان آسیب ارائه میشوند.

 

 

 

 

 

بزرگترین بازار : آمریکای شمالی

از لحاظ جغرافیایی آمریکای شمالی در سال 2015 با داشتن 38درصد از سهم بازار جهانی محصولات  اداری بزرگترین بازار این صنعت به شمار رفته و انتظار میرود تا سال 2020 نیز به رهبری خود در این بازار ادامه دهد که در این میان رشد فضاهای تجاری و افزایش کارمندان از دلایل رشد این بازار است. آمریکای شمالی شامل ایالات متحده آمریکا، مکزیک، کانادا، برمودا و گرینلد است و در میان آنها، ایالات متحده آمریکا و کانادا بزرگترین واردکنندگان صنعت مبل اداری در آمریکای شمالی بهشمار میروند.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید :مبلمان اداری خوب از کجا بخرم ؟

 

کمپانی هرمان میلر و فروش آنلاین

از جمله شرکتهای مشهور و مهم تولیدکننده ، کمپانی هرمان میلر در آمریکا است که از نظر طراحی و ارائه مدلهای مدرن، از پیشگامان این صنعت بهشمار میرود، این شرکت با داشتن درآمد خالصی بیش از 98میلیون دلار در سال 2015 از تولیدکنندگان موفق این صنعت محسوب میشود و خصوصا در سالهای اخیر با رشد فروش آنلاین در شبکههای مجازی، در این فضا نیز وارد شده و بخشی از محصولات خود را از این طریق به دست مصرفکنندگان میرساند، ارائه کاتالوگهای دیجیتال، پاسخگویی در همه ساعات روز و دسترسی آسان به محصولات این شرکت از مزایایی است که شرکتهای فروش آنلاین برای مشتریان ارائه داده و باعث جذب بیشتر آنها شدهاند.

 

خود کفایی و رقابت پذیری، ۲ ویژگی صنعت مبلمان اداری ایران

  صنعت مبلمان کشور یکی از قدیمیترین و در عین حال نفیسترین هنرهاست که امروزه به ۳ بخش مبلمان منزل، اداری و کودک تقسیم میشود.با وجود نیازمندیهای روز و پیشرفت فناوری، صنعت مبلمان اداری با استفاده از روشهای فنی و مهندسی توانسته است در کشور به خودکفایی برسد تا جایی که نیازی به واردات در این بخش -به جز در چند ماده اولیه ساخت دیده نمیشود. به علاوه اینکه تولید مبلمان اداری در مقایسه با تولید مبلمان خانگی آسانتر است و این موضوع باعث شده که با استقبال بیشتری در بین مبلسازان روبهرو باشد.

 
تولید مبلمان اداری ایران رقابتی است

رامین سمیعزاده، عضو هیاتمدیره و دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون در گفتوگو با صمت عنوان کرد: با توجه به ویژگیهای رقابتی صنعت مبلمان اداری و ماهیت سفارشی بودن این صنعت، در این زمینه واردات نداریم و میتوان گفت که کشورهای خارجی در این صنعت مزیت رقابت با ما را ندارند. اگر هم واردات داشته باشیم به صورت تککالا (میز مدیریت یا صندلی خاص) انجام میشود. با توجه به این سهم ناچیز واردات در مبلمان اداری میتوان گفت که در این صنعت خودکفا هستیم و تا ۱۰۰ درصد نیاز داخلی را پاسخ میدهیم. از طرفی در این صنعت مزیت رقابتی با صنعتگران خارجی را هم داریموی درباره تامین مواد اولیه ساخت مبلمان اداری نیز گفت: مواد اولیه هم در داخل تامین میشود و هم از خارج کشور وارد میشود. در سالهای اخیر اتفاقات خوبی در صنعت مبلمان اداری افتاده است که باعث شده نیاز به واردات مواد اولیه هم کمتر شود. نئوپان و «امدیاف» در داخل کشور تولید و برخی لوازم همچون یراق از کشورهای خارجی تامین میشودسردبیر مجله «دکومان» با اشاره به ماشینآلات و دستگاههای ساخت مبلمان اداری بیان کرد: ماشینآلات وارداتی هستند. با این حال از نظر سطح فناوری، با کشورهای دیگر فاصله نداریم. به این معنی که دستگاههای ما بروز هستند. به علاوه اینکه شرکتهای زیادی به عنوان واسطه با شرکتهای خارجی فعالیت میکنند و فناوری روز را انتقال میدهند.سمیعزاده با بیان اینکه در صنعت مبلمان اداری نگاه مهندسی فنی حاکم است، گفت: فضای صنعت مبلمان اداری به واسطه وجود دانشکده و انجمن مبلمان و دکوراسیون که افراد متخصصی را تربیت میکند، بهتر شده است. در گذشته صنعت و دانشگاه زبان مشترک نداشتند اما درحالحاضر تعامل این دو سبب ایجاد زبان مشترک شده است به این صورت که این صنعت، میانرشتهای تلقی میشود. دانشجویانی که طراحی داخلی و دکوراسیون، صنایع چوب «ایتی» و مهندسی صنایع خواندهاند به نوعی با صنعت مبلمان اداری آشنایی دارند. به عبارتی نگاه سیستماتیک در کنار نگاه تولیدی و کارخانهای رعایت شده است. این عوامل سبب شده که به لحاظ تولیدی هم در شرایط مناسبی قرار بگیریم. با این حال هنوز در حوزه نشان(برند)سازی با مشکل روبهرو هستیم.

 

توصیه میکنم بخوانید :پروژه مبلمان اداری و تغییر دکوراسیون دفتر اداری

از آنجا که در بخش بینالملل نشان(برند)سازی کار پرهزینهای است نیاز به حمایت دولت بیشتر احساس میشوداین مدرس دانشگاه افزود: باید قدر لحظات و فرصتها را در بخش صنعت بدانیم؛ چرا که هزینه فرصت ازدست رفته زیاد است. در دوران تحریم شرایط نامناسبی بر صنعت حاکم شد که امید است در پساتحریم موانع برداشته شود. در برداشتن موانع ۴ ضلع اصلی باید با هم هماهنگ باشند: صنعتگران، دانشگاه، تشکلها و دولت. صنعتگران باید بیشتر نقشآفرینی کنند و دانشگاه هم باید صنعت را تقویت کند. تشکلها نیز در ایجاد ارتباط بین بنگاههای صنعتی و حاکمیت نقش دارند و همچنین دولت باید بستر را بیشتر آماده کند. اگر این شرایط فراهم شود به طور قطع میتوانیم صادرات بیشتری در بخش مبلمان اداری داشته باشیمسمیعزاده افزود: واردات مبلمان اداری در این میان آنقدر ناچیز است که به جرات میتوان گفت در این صنعت واردات نداریم. به عبارتی به غیر از مبلمان خانگی و منزل، در بخش مبلمان اداری و کودک واردات به صورت جدی نداریم و در اصل نیازی به واردات دیده نمیشود. در مقابل، صادرات به کشورهای افغانستان، عراق و... انجام میشود. شباهتهای فرهنگی و نیاز این کشورها به بازسازی باعث افزایش صادرات به این کشورها شده است.

 

 صنعتی آسان و پرتقاضا

حسین علیزاده، رییس تعاونی درودگران و مبلسازان در گفتوگو با صمت ابراز کرد: بخشی از مواد اولیه صنعت مبلمان اداری همچون چوب وارد میشود. با این حال چون تولید مبلمان اداری، صفحهای است، موادی همچون نئوپان و امدیاف در داخل تولید میشود. در کل، ما در کشور سالانه حدود ۵ میلیون مترمکعب چوب نیاز داریم (برای همه صنایع) که ۳ میلیون مترمکعب آن حاصل واردات است که از کشورهایی چون روسیه و گرجستان تامین میشود
وی افزود: در تولید مبلمان اداری از فلز و صفحه استفاده میشود. کاغذهای رنگی مورد استفاده در ساخت هم از کشورهایی همچون آلمان تامین میشود و وارداتی است. با این همه در زمینه مبلمان اداری نیازی به واردات به صورت انبوه دیده نمیشود و مشکل خاصی هم نداریم
 
علیزاده درباره ماشینآلات تولید مبلمان اداری نیز گفت: دستگاههای تولید وارداتی است. البته این نوع دستگاهها پیچیده نیستند و ساختاری شبیه اره دارند و باید قابلیت برش داشته باشند؛ چراکه در تولید مبلمان اداری نیازی به کندهکاری نیست. به برخی دستگاهها هم برنامه تولید داده میشود و این ماشینآلات صفحه را برش میزنند. از این رو پیچیدگی خاصی ندارند. فلزات هم در ساخت مبلمان اداری به کار میروند و دستگاههایی که فلز را خم میکنند پیچیدگی خاصی ندارند. در این میان برخی دستگاهها همچون مته و سوراخ کن از خارج کشور وارد میشوند. برخی ابزارآلات کار هم خارجی هستند. بهطور کلی در صنعت تولید مبلمان اداری خودکفا شدهایم و مشکلی از این لحاظ در کشور وجود ندارد
وی با اشاره به صنایع مشابه بینالمللی بیان کرد: تنها مشکل صنعت مبلمان اداری ایران این است که در جهان با نشان(برند) خاص شناخته نشده اما درحالحاضر ترکیه در این صنعت شناخته شده است و جایگاه جهانی دارد. صنعت مبلمان اداری کاری آسان است فقط باید در پیوند و سرمایهگذاری با شرکتهای خارجی جایگاه جهانی پیدا کنیم و تولیدات داخل را در ردیف صادرات بگذاریم
علیزاده با تاکید بر لزوم شناخته شدن صنعت مبلمان اداری ایران در جهان گفت: برگزاری نمایشگاههای مبلمان فرصت بسیاری خوبی برای بروز شدن است. این فضا به نوعی کلاس آموزشی برای صنعتگران است که دانش فنی خود را در این صنعت بالا ببرند. به علاوه اینکه مصرفکنندگان میتوانند نیاز واقعی خود را تامین کنند.

برای مطالعه بیشتر :سئوالات متداول در زمینه مبلمان اداری

 

 برابری مبلمان اداری ایران با تولیدات خارجی

عبدالحسین عباسی، رییس اتحادیه درودگران و مبلسازان تهران در گفتوگو با صمت عنوان کرد: کیفیت تولیدات مبلمان اداری ایران با مشابه خود در کشورهای دیگری همچون ایتالیا برابری میکند. حتی در برابر تولیدات ما ترکیه حرفی برای گفتن ندارد. با این همه تحریم، مشکلات تولیدی و نبود تسهیلات حمایتی، تولیدکنندگان این صنعت را با مشکل روبهرو میکند
عباسی درباره مختصات تولید مبلمان اداری گفت: ۷۰ درصد مواد اولیه تولید در داخل کشور تامین میشود و تنها ۳۰ درصد به خارج وابسته هستیم. موادی مانند پارچه، چرم، فنر، کف و یراق از خارج وارد کشور شده و امدیاف، پروفیل، لوله و... در داخل کشور تولید میشود. هر چند این صنعت، پویاست اما مانند دیگر صنایع درگیر مشکلاتی چون تحریم و نبود بازار صادراتی شده است. این در حالی است که در کشوری همچون چین هزینه تولید پایین است و به راحتی هم بازار دنیا را تسخیر کرده است
وی با اشاره به سودآور بودن صنعت مبلمان اداری گفت: ماشینآلات در این صنعت کار اصلی را انجام میدهند و در مقایسه با تولید مبلمان منزل و خانگی که به صورت دستی انجام میشود، کار آسانتری است. از اینرو، جوانان ترجیح میدهند که صنعت راحتتر را انتخاب کنند. از آنجا که نیاز داخلی هم به مبلمان اداری بیشتر شده است بازار تولید هم رونق دارد.

 

 تدوین و خلاصه نویسی :منصور نقی رازلیقی  مدیر عامل مبلمان اداری آدینا 

مقاله از سایت صنعت امروز برداشت شده است .

http://www.economynews.ir/fa/news/2788/

<<آدینا پاسخی شایسته به سلیقه شما >>لطفا با کارشناسان بخش فروش ما با شماره 44620086در تماس باشید .